We zijn inmiddels ruim een half jaar verder na de ALV waarin de plannen en de financiering van twee extra padelbanen werden gepresenteerd en besproken. Waar staan we nu? Een update.In de ALV van afgelopen maart is lang stil gestaan bij de plannen voor uitbreiding met twee nieuwe padelbanen. Dit op basis van een gezamenlijke investering met de gemeente Breda en geïntegreerd in een racketplaza. Afgelopen juli kwam de mededeling van gemeente dat er budget was voor de aanleg van een racketplaza, maar dat deze dan wel openbaar moest zijn. Voor de padelbanen is dit niet wenselijk en werd dit zelfs onmogelijk, toen in september de gemeente de definitie van ‘openbaar” verruimde naar ‘drempelloos openbaar’.
1/3-2/3-regeling
Op dat moment is in overleg met onder andere de wethouder (Paul de Beer) besloten om alleen nog maar te kijken naar de aanleg van twee nieuwe padelbanen. Dit werd mogelijk omdat voor de financiering van sportfaciliteiten de gemeente onlangs een ‘1/3 & 2/3-regeling’ heeft ingesteld. Deze regeling houdt in dat als de gemeente Breda het eens is met een verenigingsinvestering, zij bereid is om 1/3 van de investering te financieren.
Ondanks dat uitbreiding van de padelbanen resulteert in een kleinere bijdrage van de gemeente Breda (bij een racketplaza zou dit 40% of iets meer zijn van de totale linvestering), zijn er geen verdere voorwaarden van de gemeente Breda aan verbonden en liggen eigendom en projectcoördinatie bij UTV.
Locatie nieuwe banen
De locatie van de nieuwe banen is in overleg met de gemeente Breda voorzien parallel aan padelbaan 2, langs het toegangspad richting de parkeerplaats. De investering voor UTV zal naar verwachting wat hoger uitkomen, doordat deze aanpassing mogelijkheden geeft om ook enkele andere belangrijke aanpassingen aan de inrichting van ons park te maken.
Op dit moment zijn we in samenwerking met de gemeente Breda een aantal zaken aan het opstarten:
– de aanvraag voor de 1/3 regeling
– het inrichtingsplan
– de aanpassing erfpacht en opstalovereenkomst
– de omgevingsvergunning
– de definitieve offertes
Doordat bovenstaande ontwikkeling op een aantal punten anders is dan we in de ALV van maart 2017 voor ogen hadden zal het UTV bestuur nog dit jaar, als we alle zaken in beeld hebben, een extra ALV uitschrijven om iedereen te informeren over de plannen en goedkeuring te vragen voor herzieningen in de investering die hieraan verbonden zijn. Meer informatie volgt.
Wouter van den Brule en Huub Kokshoorn